Nog klein stukje over Myanmar

4 augustus 2016 - Bumthang, Bhutan

Inmiddels een ruime dag in Bhutan. Wat een culture shock na al die weken krioelend Azie, met als voorlopig krioelend hoogtepunt 2 dagen Bangkok, voordat we hierheen vertrokken. We gaan vanaf morgen echt de bergen in, hadden vanochtend al zicht op de op 2 na hoogste berg van Bhutan, van 7300 meter en hebben in 2 vluchten over de Himalaya al prachtige uitzichten gezien. Morgen begint ook weer de digitale detox, lekker vooruitzicht!

Maar eerst nog een klein stukje over Myanmar, want misschien viel mij in verwesterde wereldstad Bangkok nog wel het meeste op hoe ongelooflijk anders Myanmar is. In Myanmar hebben we, buiten de hoofdstad Yangon, eigenlijk alleen maar de top 3 toeristische highlights bezocht. Het Inlemeer, wat een prachtig meer is en waar het hele (nou ja, het halve dan) leven zich op het meer afspeelt: woningen en zelfs hele dorpen, opgebouwd in straten met winkels, postkantoren, scholen etc op palen boven het meer, markten, groentetuinen, alles op het water. Voor het eerst gedurende de hele reis hadden we bij het Inlemeer trouwens meer bewolking dan zon en af en toe een bui; wel lekker warm gelukkig. (Ondanks de regentijd hebben we tot nog toe heel veel geluk gehad kennelijk, want er valt eigenlijk alleen af en toe ’s nachts een bui.)

Na Inle waren we in Bagan, met de meer dan 3000 tempels van bijna 1000 jaar oud. En tot slot in Mandalay, de oude hoofdstad van de koninkrijken Myanmar (dus voor de revolutie), een heel snelgroeiende, niet erg mooie, stad, waar de interessante bezienswaardigheden als oude paleizen en koningssteden vrijwel allemaal zijn verwoest en recent opnieuw zijn opgebouwd (en dus door de gidsen worden afgeraden om te bezoeken, niet interessant).

Het opvallende is in Myanmar dat we als toeristen toch altijd echt nog een hele kleine minderheid zijn tussen de Burmezen, zelfs in de toeristenhightlights. En dat het Burmese leven daarom om de toeristen heen ook gewoon doorgaat, zonder de verschrikkelijke focus op en aandacht voor toeristen zoals in Luang Prabang in Laos, Sapas in Vietnam en Thailand (all over the place). Dat zie je in van alles.

Allereerst kleden de Burmezen zich nog steeds zoals ze altijd al deden: een Longyi, een soort rok of sarong, die zowel mannen als vrouwen dragen. Bij vrouwen in hele mooie kleuren, geborduurd, en met bijpassende bovenkant. Vrijwel alle vrouwen en ook wat mannen, ook in de steden, smeren Thanakha op hun gezicht, geel spul dat van de Thanakhaboom wordt gemaakt en de huid koelt, beschermt tegen de zon en wit houdt. Vaak alleen maar een aantal vegen over het gezicht, ze vinden het ook heel mooi staan. Dan kauwen veel mannen op beetlerootbladeren, wat hun lippen en tanden roodbruin maakt. Wij vinden het er erg vies uitzien en het stinkt ook nogal.

Maar naast al die hele typerende uiterlijkheden zie je vooral vrijwel nergens ‘westerse’ kleding in winkels, geen westerse winkels, geen markten met toeristenrommel, maar alleen markten voor locals, zijn er weinig restaurants buiten de paar in de echte toeristendorpjes en zelfs die ín de toeristendorpjes serveren grotendeels alleen Myanmar food. En nérgens (nou ja, alleen bij de belangrijkste tempels) word je constant lastiggevallen door opdringerige verkopertjes. Zó leuk! Ik ben blij dat we er nu geweest zijn, voor het geval het over 20 jaar een nieuw Thailand is… Snel gaan dus!

(We moesten even denken aan een paradijselijk gat dat Mark en ik in 2000 hebben aangedaan in Belize, Placencia, en we hebben gegoogeld hoe dat zich heeft ontwikkeld. Toen waren er 3 restaurants: 1 serieus en nieuw gebouwd cafe (met internet!) van een surfboy of iets dergelijks die was blijven hangen, 1 van een rasta in de openlucht onder een boom op het strand en 1 van een vrouwtje waar je ’s ochtends moest doorgeven of je er conch (megaschelpen) of kreeft wilde eten en dat dan ’s avonds op het strand ook in de openlucht van de bbq kon opeten. We zijn er toen met de bus gekomen, 5 uur in een hortende en stotende bus over een dirt road en daarom terug maar met een minivliegtuigje vanaf een dirt road startbaantje. We sliepen in een huisje op het strand en buiten die huisjes had je alleen een paar guesthouses. Er waren verder geen wegen alleen een houten boardwalk door het dorpje van een paar 100 meter lang. Ik weet eigenlijk ook niet wat daar nou eigenlijk zo leuk aan is (maar we waren net een stelletje ), maar dat terzijde. Anyway, als je het nu op google bekijkt dan krijg je vooral een Thailandgevoel.)

1. Susanne:
    4 augustus 2016
    Dag lieve buurtjes, geweldig om jullie belevenissen mee te mogen lezen!
    Geniet van de laatste weken, dikke knuffel xxxx van Susanne
  2. Lien en Annie:
    4 augustus 2016
    Hallo allemaal, Wij hebben ondanks de verhuizing toch jullie belevenissen mee gekregen van deze fantastische reis, geniet nog lekker, groeten uit Vught!
  3. Daan:
    5 augustus 2016
    Loop een beetje achter met het lezen van alle mooie verhalen door wifi-gebrek. Ik zeg 'gebrek' maar vind het eerlijk gezegd wel heerlijk. We hebben hier (Limeuil surfen Dordogne) een heerlijk plekje gevonden. De meiden liggen de hele dag in de rivier, het weer is super (gisteren wat regenachtig) en de omgeving schitterend. Wij vermaken ons hier prima.

Geniet van de laatste weken en tot snel!
    XXX
  4. Marian:
    5 augustus 2016
    Lieve allemaal,
    Weer leuk om te lezen wat jullie allemaal zien. Volg jullie zoveel mogelijk op internet. Het gevolg is dat ik aanbiedingen krijg van damesmode en hotelkamers uit heel Azië. Nog heel veel moois zien in Buthan, lekker uitrusten in thailand en daarna Schiphol!
    Ik kijk er naar uit!
    Liefs, MarianXXXX
  5. Mieke:
    6 augustus 2016
    Hoi allemaal,

Heel leuk en interessant om een klein beetje mee te reizen met jullie.
    Heel veel plezier nog samen.

Liefs,
    Mieke
  6. Aimy❤️:
    6 augustus 2016
    Lieve allemaal
    Wat een leuk en interessant verhaal
    Nu is er bij ons kermis en dat is wel leuk ik wou dat jullie er ook bij waren maar jullie hebben het vast oom leuk ik ga maandag ook op vakantie naar Mallorca
    Lieve Annie
    Dit stukje is effe voor jou
    Ik mis je super erg
    Er is nu kermis en wou dat je er ook was zodat we in dar draai ding konden enzo
    Ik hou van je ik mis je
    XXX Aimy ❤️❤️❤️❤️❤️
  7. Henk:
    7 augustus 2016
    Hoi allemaal. Leuk hoor dat Bhutan. Ben wel benieuwd of je daar nu vrij kan reisen. Zag pas een reisverslag op tv dat je in Bhutan alleen kan reizen met een vaste gids en chauffeur. Is dat zo? Dat hoor ik nog wel. Groetjes en geniet van de laatste 2 weken.
    Henk.
  8. Josepha:
    8 augustus 2016
    Lieve Allemaal,
    Het is een plezier om al jullie mooie verhalen te lezen.
    Wat een hoop bijzondere belevenissen maken jullie mee.
    Het is al weer een tijdje geleden dat we voor het laatst geskypet hebben. Opa en oma vinden dat geweldig. Maar wat gaat de tijd snel. Ik ben vanochtend bij opa en oma geweest om over jullie laatste verhalen te vertellen.
    Lieve Annemay en Pleun jullie begrijpen wel dat de IPad voor oma lastig blijft. Dus heb ik hun jullie verhalen voorgelezen.
    Wat zijn ze trots op jullie. Opa luistert aandachtig en oma geniet van de leuke foto's. Wat hebben jullie al een hoop gezien.
    Ik ben de afgelopen weken wat druk geweest met vliegen.
    Op dit moment zit ik op Schiphol reserve. Dit geeft mij mooie de gelegenheid om de laatste verhalen nog eens te lezen.
    Met mijn laatste vlucht was ik een beetje bij jullie in de buurt.
    Ik zat in Kuala Lumpur... wie weet waar de volgende vlucht naar toe gaat?
    Met Teun ben ik een paar dagen weggeweest naar Zuid Limburg en hebben we afgesloten met een dag Phantasialand.
    Dat was een hele belevenis, we hebben nog nooit zo vaak in een rollercoaster gezeten. Oh, en ik was even vergeten hoe hard die dingen gaan. Teun vond het helemaal te gek.
    Ik hoop dat er nog gauw een Skype moment komt. Misschien lukt het binnenkort nog een keer. Dat zouden we allemaal geweldig vinden.
    Geniet lekker van de laatste weken.
    Een dikke knuffel van Teun.
    Liefs van ons allemaal.
    Josepha
  9. Riki:
    11 augustus 2016
    Hoi

Ik ben helemaal laat met lezen maar daardoor is het niet minder leuk. Echt gezellig om de verhalen te lezen. Zoals iedereen voor me al heeft gezegd: Geniet nog.